Wednesday 9 February 2011

فاترينا

انا لا زعلان
ولا انا تعبان
ولا انا مدبوح بسكّينة
لكن مخنوق من العيشة
كما المانيكان فى فاترينا
!!
لانا عارف اتكلم
ولا عارف اتألم
ولا قادر اتعلم
مالدنيا لو كلمة
جوايا تتلملم
وتموّت الضلمة
مع ان انا اساسا
حدوتّى تدوينة
!! 
الكلمة مكتومة
فى ضلوعى وجعانى
مخنوقة مش عارفة
تطلع على لسانى
عصفورة محبوسة
جوايا وحزينة
!!
مش عارف انطقها
رغم ان انا شايفها
مرسومة فى عنيا
ممزوجة بدموعى
وبتحكى حكاوينا
مش عارف اكتبها
مع انها حروفها 
بيزغزغوا اديّا
ولا احلى باليرينا
مش عارف اوصفها
مع ان اطيافها
متشافة حواليا
وبتتخلق بينا
 !!
ومراكبى مش ماشية
واقفة الحياة بيا
مع ان تجديفها
مش مستحيل ليا
والدنيا مش ملكى
الفرحة مش ليا
مع ان تفاصيلها
متفصلة عليا
اكمنى" مانيكانة
للعرض والزينة
 !!
مكتوب عليا اثبت
العين ما تتحركش
الضحكة فشفايفى
والقلب مابيضحكش
الدنيا انا شايفها
من برة حيطة ازاز
والفرحة لها عفاريت
تسكن قلوب الناس
وفقلبى انا ما تسكنش
مهو اصل انا مجرد
مانيكان فى فاترينا
 !!
يا خوفى لا فمرة
همى يدشدشنى
ولا الاقى لو ضحكة
تحايلنى تناغشنى
يمكن تجمعنى
ولا الاقى شىء يعنى
يقدر يرجعنى
لمكانى من تانى
من جوة فاترينا
ونموت انا وقلبى
ولا شىء يعزينا



No comments: